اتاق فرارهای ژانر رازآلود

اسکیپ روم رازآلود بدون شک، رمز و راز از المان¬های اصلی تشکیل¬دهنده¬ی یک اتاق فرار محسوب می¬شوند. اما وقتی اسکیپ رومی را رازآلود می¬نامیم، تاکید دو چندانی بر این ویژگیِ تاثیر¬گذار داریم. ممکن است در این نوع اتاق فرار¬ها، دیگر تنها هدف بازیکن صرفا فرار کردن نباشد. یا شاید اصلا فرار کردنی در کار نباشد! در طراحی و ساخت یک اتاق فرار رازآلود، روایت داستانی و فضاسازی بیش از هر بخش دیگری مورد توجه قرار می¬گیرد. دیگر با یک داستان سطحی و تک¬لایه مواجه نیستیم. بلکه تمام جزییات داستانی، در ساختاری پیچیده و چند¬لایه در کنار هم قرار می¬گیرند. در روند بازی، مدام سوال¬هایی در ذهن بازیکن نقش خواهد بست تا او را وادار به تعمیق در داستان بازی کند. نقطه¬ی اوجِ این سبک از اتاق فرار، در لحظه¬ی برملا شدن داستان اصلی قرار دارد. به همین علت شاید این بار هدف فقط فرار کردن از یک نیروی اهریمنی و ترسناک، یا خلاص شدن از یک مخمصه و یک قاتل روانی نباشد. بلکه هدف کشف کردن و پی بردن به رازی خواهد بود که خود را در پیچ و خم یک داستانِ تمام¬عیار پنهان کرده است. القای مناسب یک ماجرای رازآلود در اتاق فرار، نیازمند یک فضاسازیِ بی عیب و نقص است. جزییات ساختارِ دکور در یک اتاق فرار رازآلود، می¬تواند نقش به‌سزایی در غرق کردن بازیکن درون بازی داشته باشد. المان¬های محیط بازی، به خودیِ خود می¬توانند روایت¬گر باشند. در واقع تمام جزییات با دقت انتخاب می¬شوند تا بازیکن بتواند حتی با مشاهده¬ی دقیق اطراف خود به جنبه¬های پنهانی داستان بازی پی ببرد. در دنیای بازی¬های ویدویی، هیدتکا میازاکی(Hidetaka Miyazaki)، خالق سری بازی¬های Dark Souls و بازی تقدیر¬شده¬ی Elden Ring، مشهور به این است که به شکل استادانه¬ای با استفاده از المان¬های فضای بازی¬هایش، داستان-های رازآلود ساخته¬هایش را روایت می¬کند. سبک رازآلود می¬تواند در کنار انواع ژانرهای اتاق فرار، مانند ترسناک، سورئال، جنایی و .... قرار گیرد تا مثلا در یک اتاق فرار ترسناک، حس لذتِ کشف معما و درگیر شدن با داستانی درگیرکننده، با هیجان و آدرنالین ناشی از ترس ترکیب شود و یک تجربه¬ی کامل و به¬یاد¬ماندنی از یک اسکیپ روم خلق شود.