اتاق فرارهای ژانر جنایی

ژانر جنایی

اگر به فیلمهای جنایی علاقه دارید، احتمالا نام پوآرو، مارپل، شرلوک هولمز و دیگر کاراگاهان مشهور رو شنیدید یا شاید از علاقه‌مندان به کتابهای آگاتا کریستی هستید! یک نفر به قتل رسیده، چند نفر مظنون به قتل هستند و کاراگاه باید موفق شود در زمان محدود به راز پرونده قتل پی ببرد. اتاق فرار با ژانر جنایی شما را به چنین فضایی می برد. در این ژانر از بازی شما معمولا با قصه یا روایتی عمیقی سر و کار دارید، قصه شخصیت‌های مختلفی دارد و هر شخصیت دلایلی بر وقوع قتل و رد آن ارایه میکند. در اتاق فرارهایی با این ژانر شما فقط با حل معمای قتل سروکار ندارید و مثل دیگر اسکیپ رومها، با انواع قفل و معماهای جذاب و حتی اتفاقات غیرقابل پیشبینی مواجه خواهید شد که جذابیت بازی شما رو دو چندان میکند.

در یک اسکیپ روم جنایی شما معمولا نقش کارگاه یا دستیاران یک کاراگاه زبده را دارید که به محل وقوع قتل می روید و باید دلیل وقوع قتل، انگیزه قاتل، روش قتل و مهم‌تر از همه قاتل را شناسایی کنید. در نظر داشته باشید که در یک اتاق فرار بر خلاف یک فیلم، شما درون قصه قرار دارید و صرفا شاهدِ یک روایت نیستید! شما خودِ خودِ کاراگاه هستید و حتی ممکن است در برخی از بازی‌‌ها نیاز به بازجویی از متهم یا متهمین داشته باشید.

در اتاق فرارهای جنایی-درام، معمولا بخش‌هایی از بازی با اکت‌های مختلفی از بازیگران بازی همراه خواهد بود که تجربه متفاوتی از بازی و نمایش برای شما به ارمغان خواهد آورد. در واقع در این ژانر از بازی هدف اصلی طراح بازی، اضافه کردن روایتی چند لایه و فرای حل معمای قتل به بازی است. طبیعی است که در این ژانر از بازی، احتمالا شما با معماهای ساده تر و احتمالا معمای قتلی با پیچیدگی کمتر مواجه خواهید بود.

یکی از اصطلاحات غلط ترند شده در فضای وب در زمینه اتاق فرار، استفاده از کلید واژه معمایی به عنوان ژانر است. در صورتی که معمایی بودن، ذات و تعریف بازیهای اتاق فرار است و گیم پلی بازیهای اتاق فرارِ همان حل معما و پیشبرد بازی است، پس معمایی بودن ژانر نیست.  اما میتوان اتاق فراری با ژانر جنایی را با اتاقهای معما مقایسه کرد. اتاق‌های معما که بیشتر در بازه زمانی سالهای 2012 تا 2014 در انگلستان قرار داشتند، اتاقهایی بدون تم، قصه یا فضاسازی خاص و صرفا برای افراد علاقه مند به حل پازلهای دشوار ساخته شده بودند و به مرور زمان با توجه به جذابیتهای بالای اتاقهای فرار با سوژه، دکور و فضاسازی مخصوص هر بازی و البته قصه، از بازار حذف شدند. اگر بخواهیم اتاق فراری با ژانر جنایی را با اتاق معما مقایسه کنیم، مجددا باید بر قصه، شخصیت پردازی، خط داستانی زمانِ وقوع قتل یا تایم لاین قتل، فضاسازی مرتبط و مکانزیم یا اجزاییی در بازی که حس حل معمای قتل را به بازیکن بدهد اشاره کرد.