معرفی بازیِ اتاق فرار یا اسکیپ روم
“اتاق فرار”، بازی گروهی فعالیت محوری است که در آن بازیکنان با کشف سرنخها، حل معماها و پردازش اطلاعاتی که از محیط دریافت میدارند در مدتی محدود به سمت هدفی مشخص حرکت میکنند. بازی با گفتگوی مدیر اتاق با اعضای گروه آغاز میگردد که برای آنها قوانین بازی و بخشی ازآنچه در ساعت آینده تجربه خواهند کرد را تشریح میکند. اگر نیاز باشد بازیکنان از طریق خواندن بروشور یا مشاهده ویدیو با روایتی که در اتاق با آن سروکار خواهند داشت آشنایی بیشتری مییابند. گروه وارد اتاق میشود و شمارش معکوس شروع میگردد. بازیکنان اتاق را جستجو و تا آنجا که قوانین بازی اجازه میدهد زیروزبر میکنند تا به سرنخهای اولیهای بهصورت عدد، تصویر، نشان و یا نوشته که به شکل رمزآلودی روی دیوار و اشیا، درون کشوها و کمدها و یا هر مکان ممکن دیگری قرار دادهشدهاند، دست یابند. در یک گروه موفق بازیکنان همدیگر را در جریان یافتههای خود قرار میدهند و ممکن است پس از مدتی یکی از اعضا را بهعنوان هماهنگکننده بین خود انتخاب کنند. در حین بازی مدیر اتاق توسط دوربینهای مداربسته فعالیت اعضای گروه رو مشاهده و در صورت نیاز راهنماییهای لازم را توسط سیستم صوتی یا مانیتور در اختیار اعضا قرار میدهد.
گشودن رمز هر معما – که باگذشت زمان پیچیدهتر میشوند – گروه را در موقعیت تازهای قرار میدهد؛ ممکن است کلید قفلی را به دست دهد، نقطه شروعی برای معمای دیگری باشد و یا بخشی تازهای از ماجرایی را که پیش از ورود به اتاق در جریان آن قرارگرفتهاند برملا کند و درنهایت آنها را به سمت راهحل نهایی- که میبایست در زمان محدودی به دست آید – بهپیش برد. بعد از پایانیافتن زمانِ مقرر، مدیر با اعضای گروه راجع به عملکردشان، اشتباهات احتمالیشان و چند قدم باقیمانده (درصورتیکه موفق به پایان بردن مأموریت نشده باشند) به گفتگو میپردازد و سپس فضا را آماده ورود گروه بعدی میکند. موفقیت در بازی نیازمند کار تیمی، ارتباط و مشورت مستمر اعضا، تکیهبر اعتماد، قدرت تجزیه تحلیل و تفکر همهجانبه است. موفقترین گروهها از گرد هم آمدن بازیکنانی باتجربه، مهارت، دانش و تواناییهای متنوع تشکیل میگردند. ازآنجاکه این فعالیت در دنیای واقعی و نه مجازی جریان دارد، امکان تجربه همکاری و تبادلنظر و تصمیم سازی مستقیم و چهره به چهره را به بازیکنان میدهد؛ گنجینه ارزشمندی ورای آنچه پشت صفحههای موبایل و رایانه تجربه میکنند.