بازی محیطی

بازی‌های محیطی همان‌طور که تا حدی از اسمشان پیداست، در محیط‌های باز و وسیع اجرا می‌شوند و برخلاف اتاق‌های فرار، داستان تنها به یک اتاق یا چند اتاق ختم  نمی‌شود، بلکه لازم است که یک فضای عمومی یا یک محله را جست‌وجو کنید! 
شاید روند کلی این سبک بازی مثل اسکیپ‌روم‌ها باشد اما هدف متفاوت است! در این سبک بازی برخی موارد کمی چالش‌برانگیزترند؛ بازی مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد، تعداد بازیکن‌ها می‌تواند بیشتر باشد و صدالبته انرژی بیشتری لازم است! 
اگر بخواهیم از ویژگی‌های شکار گنج‌ها بگوییم، قابلیت بازی تعداد افراد بیشتر نسبت به اسکیپ‌روم‌ها امکان اجرای آنها در فضای باز مهم‌ترین آنهاست.

 

تفاوت بازی‌های محیطی با اتاق فرار


یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های اتاق فرار و بازی‌های محیطی در وسعت فضای بازی است. فضاهای بازی اتاق فرار معمولاً محدود و بین 50 تا 120 متر مربع هستند و از چندین اتاق با نور قابل کنترل تشکیل شده اند. افکت‌های مختلف در بازی قابل اجراست و تجربه اتاق فرار به نوعی می‌تواند یک تجربه سینمایی باشد، ترکیبی از نور، صدا، تکنولوژی، بازیگران و حرکت! اما در بازی‌های محیطی به علت محدودیت‌های فضای باز، امکان استفاده گسترده از موارد گفته شده وجود ندارد. اما در عوض، معماها پیچیده‌تر و چندلایه‌تر، تحرک بازی بیشتر و مهم‌تر از همه امکان یک رقابت جذاب با تعداد شرکت کننده بالا وجود دارد. به عنوان مثال در یکی بازی محیطی به وسعت شهر تهران، امکان بازی همزمان هزاران نفر در بازی وجود دارد. یکی از بازی‌های محیطی ساده به نام geocashing هزاران بازیکن از سرتاسر دنیا دارد که می‌توانند در هر لحظه به دنبال کشف سکه‌های گمشده از روی نقشه بازی باشند. 

تاریخچه بازی‌های محیطی و شکار گنج


در مقاله مربوط به بازی‌های شکار گنج که از اینجا می‌توانید مطالعه کنید، دررابطه‌با تاریخچه بازی‌های محیطی در دنیا توضیح دادیم. در ادامه به تاریخچه بازی‌های محیطی طراحی شده در ایران و به‌خصوص بازی‌های طراحی شده توسط گروه سرگرمی آفلاین و اسکیپ‌روم دات آی آر می‌پردازیم. 


سال 1395 آغاز بازی‌های شکار گنج یا همان بازی‌های محیطی معمایی در ایران بود. گروه طراحی بازی فربودانگاره با بازی دفینه عباس میرزا و گروه سرگرمی آفلاین با بازی معمای عودلاجان و میراث لاله. بازی دفینه عباس میرزا، در پارک آب و آتش اجرا شد و دارای معماهای مختلف برگرفته از محیط پارک بود و هر معما دارای امتیاز مخصوص به خود. اما بازی میراث لاله که پوستر مربوط به بازی نیز قابل مشاهده است و می‌توان از آن به عنوان اولین بازی محیطی ایران یا اولین بازی شکار گنج ایران نام برد به مانند بازی‌های اتاق فرار یا شکار گنج، از معماهای پشت سر هم که بعضاً با توازی معمایی هم گره خورده ، تشکیل شده بود و در دو ورژن تک تیمی و سه تیمی اجرا شد. در نسخه تیک تیمی بازی به صورت یک اتاق فرار اجرا می‌شد اما در نسخه سه تیمی، بازی رقابتی نفسگیر بین سه تیم 7 نفره بود و کل پارک لاله را در برمیگرفت. نکته قابل توجه در هر دو ورژن بازی، همراه شدن روایت با بازی و البته استفاده از المان‌های محیط پارک برای طراحی معماها بود. در این بازی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان تلگرام یا واتس اپ برای کنترل بازی استفاده می‌شد. در ادامه ویدیویی از این بازی مشاهده می‌کنید: 

 

 

 

 

 

 

بازی محیطی به وسعت شهر 


در سال 1397، اتفاقی بزرگ در زمینه بازی‌های محیطی رقم خورد. گروه سرگرمی آفلاین از محصول سیتی هانت رونمایی کرد. بازی محیطی-معمایی به وسعت شهر تهران. طبیعی است که برای چنین بازی متفاوتی استفاده از پیام رسان تلگرام یا واتس اپ امکان پذیر نبود و نیاز به اپلیکیشن اختصاصی این بازی بود. بازی سیتی هانت که فصل اول آن با نام سیگنال عرضه شد، با تعداد 300 تیم و تعداد نفرات تقریبی 1000 نفر کار خود را آغاز کرد.

فصل اول در زمان 1 ماه اجرا شد و معماهای هر هفته در روز سه شنبه روی اپلیکیشن ظاهر می‌شد و سه روز پایانی هفته فرصت حل معما بود. معماهای این بازی محدود به منطقه خاصی در تهران نبود و در نقاط مختلف شهر پراکنده بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پارک ملت، پارک ساعی، کاخ موزه گلستان، باملند و حتی حسینیه ارشاد همگی تبدیل به معماهایی جذاب و متفاوت شده بودند. در ادامه تیزر مربوط به سیتی هانت را مشاهده می‌کنید: 

بازی سیتی هانت با هزینه ورودی 30 هراز تومان برای هر نفر و جایزه بزرگ 8 میلیون تومانی در در اواخر سال 1397، طرفدران زیادی پیدا کرد و فصل دوم این بازی در تابستان 98 اجرا شد. با توجه به پدید آمدن مشکلاتی در نظم شهری و همچنین مدل درآمدزایی بازی سیتی هانت، این بازی مهیج بعد از فصل دوم ادامه پیدا نکرده است. 

 


اپلیکیشن در بازی‌های محیطی 


بازی‌های محیطی با تعداد شرکت‌کننده بالا بدون نیاز به اپلیکیشن‌های اختصاصی تقریباً امکان‌پذیر نیست یا با دشواری‌های زیادی همراه است. در اپلیکیشن بازی‌های محیطی، امکان ظاهرشدن معما در نقشه، نقشه راه بازی، امتیاز شرکت‌کنندگان و از همه مهم‌تر قابلیت‌هایی مثل واقعیت افزوده می‌تواند در جذابیت بازی محیطی کمک کرده و هیجان بازی را افزایش دهد. فراموش نکنید که یکی از چالش‌های اصلی بازی‌های محیطی که به‌صورت رقابتی برگزار می‌شود، ساختار هینت دهی یا راهنمایی کردن بازی‌ است. این که با چه مکانیزمی هینت‌های بازی به اعضای تیم ارائه شود و به طور هم‌زمان تقلبی در بازی صورت نگیرد یکی از چالش‌های همیشگی بازی‌های محیطی است.